פינוי בינוי - מה זה אומר?

פינוי בינוי הוא תהליך במסגרת התחדשות עירונית שבו הורסים בניינים ישנים ומפנים את הדיירים למשכן חלופי ובונים במקומם בניינים חדשים ומחוזקים לפי תקני בנייה מחמירים ועדכניים יותר, לרוב גבוהים יותר ועם יותר דירות מהבניינים שנהרסו.
הרעיון של פינוי-בינוי החל להתגבש אצל ממשלות ישראל בשנות ה-60 של המאה הקודמת ומקורו באירופה ובארה"ב. בשנת 1965 הכנסת חוקקה את "חוק פינוי ובינוי של אזורי שיקום התשכ"ה 1965", שמאחוריו היה הצורך לחדש שכונות ישנות שנבנו באיכות בנייה נמוכה בתקופת העלייה הגדולה של שנות ה-50. חוק פינוי בינוי הסמיך את המדינה להכריז על אזור שיקום או על מבנה שיקום, לתכנן את שיקומו ולפנות את הדיירים של האזור בכדי לבצע את הבנייה מחדש. החוק גם הסמיך את המדינה להעניק ליזמים ולקבלנים זכויות בנייה עודפות והטבות מס כדי לתמרץ אותם לבצע פרויקטים של פינוי בינוי.
במשך עשור, הממשלה איתרה שכונות מצוקה ושאריות מהמעברות שהיו בארץ, במטרה לפנות אותן ולבנות שכונות חדשות על השטח המפונה (שהיה גם בעל שווי גבוה). רק בשנת 1998 פינוי בינוי הוכרז רשמית כמדיניות ממשלתית.

על פי נתוני משרד השיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, במחצית הראשונה של שנת 2021 הונפקו היתרי בנייה בפינוי בינוי עבור הקמה של 3,494 דירות – פי 3 מהמחצית הראשונה של שנת 2020, אז הונפקו 2,379 היתרים, ויותר משנת 2019 כולה.

ביצוע תהליך פינוי בינוי כפוף לתוכנית בניין עיר (תב"ע) בסמכות החלטה של ועדה מחוזית. לרוב כשמתבצע פינוי בינוי בשכונה קיימת, השכונה חדשה צפופה יותר ולכן הבנייה מלווה בשדרוג בתשתיות, תוך שילוב שטחים ירוקים וציבוריים.
על מנת לאפשר תהליך פינוי בינוי, המתחם חייב להיות מוכרז על ידי המדינה לכזה המיועד לפינוי בינוי. בדרך כלל פינוי בינוי מתייחס למתחמים שלמים וחייב לכלול לפחות 24 יחידות דיור בנויות לפחות (בשונה מפרויקט הריסה ובנייה במסגרת תמ"א 38/2, בו ניתן גם להרוס ולבנות מחדש בניין בודד עם כמות דירות קטנה).
כדי לבצע תהליך פינוי בינוי נדרשת הסכמתם של 80% מבעלי הדירות (רוב מיוחס),כמו בתמ"א 38/2 ולעומת הסכמה של 67% מהדיירים שנדרשת בתמ"א 38/1 במסלול 'חיזוק עיבוי'. בתחילת דרכה של תכנית פינוי בינוי נדרשה הסכמה של 100% מבעלי הדירות, אך דרישה זו עיכבה וטרפדה פרויקטים רבים, ולכן ב-2006 הממשלה הורידה את שיעור ההסכמה הנדרש ל-80%.
באוקטובר 2021 אישרה ועדת הפנים לקריאה שניה ושלישית את התיקון לחוק פינוי בינוי, אשר יפחית את הרוב הדרוש לתביעת בעל דירה שלא מסכים לעסקת פינוי-בינוי לשני שליש (66%) מבעלי הדירות. עוד נכתב בתיקון שאושר על ידי הועדה כי בעלי דירות שביצעו עבירות בנייה לא יכללו בספירת הדיירים הנדרשים לצורך רוב. כלומר, שיעור ההסכמה במקרים אלו יכול להגיע ל-50%. 

חושבים שהבניין שלכם מתאים לעבור פרויקט של התחדשות עירונית? רוצים להרוויח ביטחון,איכות חיים וכמובן רווח כספי מדהים?
מוזמנים ליצור איתנו קשר ואנחנו נדאג ללוות אתכם ולעשות עבורכם את כל הבדיקות הדרושות.

שמרו על קשר!

טלפון דניאל

052-8313499

טלפון אביב

050-6340736

אימייל

Levhanadlan.ad@gmail.com

שלחו הודעה